Sumava, een aanrader.

Op een uurtje rijden ten zuiden van het Tsjechische Plzen ligt, verscholen tussen de pieken van het Sumava Hory-gebergte, een klein maar pitoreske stadje Kašperské Hory.

Met een goeie 1500 zielen is dit naar onze normen een gemiddelde vlaamse gemeente maar de vele 100’en toeristen die dagelijks afzakken, zowel in de winter voor de wintersporten als in de zomer voor mountainbiking, nordic walking, raften of kajakken, zorgen ervoor dat het hier overdag een gezellige drukte is. Voor ons was dit vooral een vakantie om de batterijtjes eens op te laden en hier en daar een bezoekje te brengen aan enkele van de vele unesco-sites in de streek maar de subtropische temperaturen zorgden ervoor dat we vooral de plaatselijke terrasjes en water-sites bezochten.

DSC03791

Omdat Tsjechië ook een prachtig jachtland is, boekte ik op woensdagavond via Bart van Outline Travel een reebokkenouting bij de plaatselijke jager die me met de nodige trots zijn revier toonde. Jammer genoeg kan je van de tsjechische taal zo goed als niets maken en moet ik de uitleg van de niet stoppende stroom aan informatie die hij me die avond gaf, schuldig blijven maar jagers onder elkaar begrijpen wel wat de één van de ander verlangt op de belangrijke momenten. Door de extreme hitte werd gevreesd dat het wild zich niet zou laten zien maar ’t moet gezegd, we hebben er een hoop zien genieten van het gras op de schaduwrijke weides.

DSC03821Na een klein uurtje rondrijden stoppen we in een bos en zetten onze weg te voet verder om op een open weide van enkele 10-tallen hectares uit te komen waar naast de bok die ik kon strekken, nog een 5-tal reeën genoot van de zomerse schaduw. Na het ontweiden denk ik dat de aardige man me vraagt of ik nog wat wil rondrijden en eventueel nog een vosje strekken waarop in instemmend knik en we onze weg verder zetten.

Een stalk succesvol afronden is natuurlijk de ultieme beloning van een outing en de trofee van deze bok zal de herinnering aan de prachtige avond, levendig blijven houden. Een echte aanrader.

Waidmannsgroet, Kristof

KARABIJN : Browning Maral 30.06 (Hornady munitie) als karabijn, licht, wendbaar, supersnel herlaadbaar en uiteraard ook nog eens een mooi, veilig wapen. Zowel voor bers- aanzit- als drijfjacht, is dit een ideaal compagnon (prijs 2459,00€)

OPTIEK : Meopta Meostar R2 (2,5-15 x 56RD) als scope één van de beste op gebied van prijs/kwaliteit. Ik ben van deze kijker heel tevreden qua helderheid, vergroting en beeldkwaliteit (Prijs 1429,00€).

De Meopta Meopro HD 8 x 42 als verrekijker was opnieuw van de partij. Deze verrekijker werd in deze test als beste in zijn categorie verkozen (prijs 549,00€)

KLEDIJ : Baleno Nottingham jas en broek. Deze lichte stijlvolle jachtkledij draag ik ondertussen al enkele maanden en ben er heel tevreden van. De technische specificaties zijn terug te vinden via de link.

HOTEL & BOEKING : Hotel Kašperk in Kašperské Hory en de jacht via Outline Travel Gent. Outline heeft ook verschillende mogelijkheden van overnachtingen.

Plaats een reactie